SCHIMMELNAGELS

Gepubliceerd op 27 november 2022 om 14:10

Wat is een schimmelnagel (kalknagels)?

Een schimmelnagel is een verdikte, verkleurde en brokkelige nagel, veroorzaakt door een schimmelinfectie die in de nagel groeit.

Een verdikte brokkelige nagel wordt ook wel een kalknagels genoemd. In de meeste gevallen wordt een kalknagel veroorzaakt door een schimmelinfectie,  maar niet altijd. Een verdikte nagel kan ook een groeistoornis zijn, die niet veroorzaakt wordt door schimmel, maar door iets anders, bijvoorbeeld door slechte vaten, door ouderdom, door een huidziekte zoals psoriasis, of zomaar.

Schimmelnagels komen zeer veel voor.  Geschat wordt dat in Nederland 5% van de bevolking één of meer schimmelnagels heeft. De meeste schimmelnagels 98% zijn aan de voeten te vinden, schimmelinfecties aan de vingernagels zijn zeldzaam. De medische naam voor een schimmelnagel is Onychomycose.

Hoe ziet het er uit?

Schimmelnagels zijn dikker, hebben een gelige, groene of witte kleur. De nagel is kwetsbaar en brokkelig. Knippen is niet meer gewoon mogelijk.

Soms laat de nagel gedeeltelijk of geheel los. Schimmelnagels kunnen aan 1 of enkele nagels zitten, maar ook aan alle nagels. Soms is er tegelijk ook een schimmelinfectie van de huid aanwezig (voetschimmel) Dat kan eruitzien als kloofjes en schilfering tussen de tenen, of schilfering langs de voetrand.

Hoe loop je schimmelnagels op?

Vermoedelijk raakt eerst de huid besmet met een schimmel, en van daar uit later de nagels. Schimmels zijn overal in de omgeving. Ze maken schimmelsporen. Deze zijn heel klein en verspreiden zich gemakkelijk. De voeten kunnen besmet raken met een schimmel door met blote voeten rond te lopen in kleedkamers, douche ruimten, sportclubs, zwembaden, sauna’s, etc.. De schimmels kunnen zowel de huid als de nagels infecteren. Schimmelsporen kunnen ook in leven blijven in schoenen en van daar uit weer de huid besmetten. Het valt op dat schimmelnagels vooral bij ouderen voorkomen. Oudere mensen hebben een ongeveer 30x grotere kans om een schimmelnagel te ontwikkelen dan kinderen. Misschien komt dat omdat oudere leeftijd de nagel minder hard groeit waardoor schimmels  makkelijker de kans krijgen om er in te groeien. Mensen met een verminderde weerstand (door bijvoorbeeld prednison gebruik of besmetting met HIV) en patiënten met suikerziekte zijn ook gevoeliger voor het oplopen van een schimmelinfectie. Mensen die intensief sporten, afwijkende voetstand, slecht passende schoenen, kunnen ook een schimmelinfectie oplopen.

Zijn schimmelnagels besmettelijk?

Iedereen komt doorlopend met schimmels in aanraking, maar niet iedereen raakt besmet. Het heeft ook te maken met de persoonlijke weerstand tegen schimmels. Toch zijn de schimmels die een infectie veroorzaken meestal afkomstig van een mens in uw omgeving. De schimmel zit in huidschilfertjes van mensen met een schimmelinfectie. De huidschilfertjes laten los en kunnen zich zo verspreiden.

Hoe kan ik een infectie voorkomen?

-Draag slippers in ruimtes waar veel mensen op blote voeten lopen, zoals in doucheruimtes en zwembaden.

-Houdt u voeten goed schoon en droog, goed afdrogen tussen de tenen.

-Draag elke dag schonen, katoenen of wollen sokken en goed ventilerende , niet te nauwe schoenen.

-Als u zelf een schimmelnagel heeft : ga niet lukraak ergens uw nagels  afvijlen waardoor de vloer bezaaid wordt door schimmels.

Denk aan uw gezinsleden.  Raadpleeg een pedicure voor een schimmelnagel(s) te laten behandelen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.